SSL en HTTPS bij Google Ranking

Het is zelden dat Google openlijk een nieuwe rankingfactor aankondigt: de grootste zoekmachine ter wereld gaat per direct SSL / HTTPS als rankingsignaal inzetten. Voor iedere websitebeheerder en marketeer iets om rekening mee te houden. Voorlopig is het bij Google nog een lichtgewicht SEO-factor, maar de impact ervan ongetwijfeld flink toenemen.

Google heeft de mening – en ik citeer – “All (online) communication should be secured by default”. Dus surfen op internet, al dan niet via Google, moet (be)veilig(d) zijn. Google voert hier de volgende reden aan toe: Als internet gebruiker en als site-eigenaar wil je niet het gevaar lopen dat anderen (lees: hackers) ongewenst inzicht krijgen in jouw online gedrag dan wel de rol die een site daarin speelt. Iets wat tegenwoordig steeds vaker gebeurd als je bijvoorbeeld van een (onbeveiligde) WiFi-hotspot gebruik maakt en sites bezoekt zonder HTTPS. Google wil zijn gebruikers (vrijwel iedereen dus) door dataversleuteling op een zo hoog mogelijk niveau ‘beschermen’.

Wat is een SSL certificaat!

SSL staat voor “Secure Sockets Layer,” een protocol dat gegevens versleuteld via het wereldwijde web verstuurt. Wanneer je een SSL certificaat koppelt aan een website betekent dit dat de gegevens die via deze website worden uitgewisseld op een veiligere manier en zie je in plaats van http,  https voor de domeinnaam in je browser verschijnen samen met het icoon van een slotje. Wellicht ben je hier wel bekend me; je ziet het wanneer je gebruik maakt van internetbankieren en wanneer je online betaalt of online aan het shoppen bent.

Is mijn site nu slechter af bij Google?

Het antwoord is: nee, nog niet!. Jouw site zal niet direct een mindere ranking in Google krijgen wanneer u geen gebruik maakt van HTTPS. Maar het zal in de toekomst wel steeds meer bepalend worden.

Door het SSL certificaat geeft u aan dat uw website betrouwbaar is en dat u de privacy van uw bezoekers respecteert. Voor de bezoeker is uw veilige website te herkennen aan een slotje voor de url in de adresbalk van de browser. Door hierop te klikken kan deze dan ook uw geverifieerde bedrijfsinformatie zien.

Doe je het alleen voor SEO? Dan kun je je tijd en geld beter besteden aan goede linkbuilding of betere content. Wil je een veilige omgeving bieden voor je bezoekers? Dan is SSL een goed idee. Met alleen SSL heb je echter nog niet meteen een veilige site, zorg ervoor dat je altijd de laatste (security) releases of versies van je CMS, plugins, OS, enz. draait en dat je kiest voor een goed wachtwoord.

Wij adviseren overigens dat websites waar privacygevoelige gegevens worden uitgewisseld (bijvoorbeeld webwinkels) wel kiezen voor SSL (EV certificaat). Op die manier wek je toch vertrouwen richting je bezoekers wat de betrouwbaarheid alleen maar ten goede kan komen.

Wilt u meer weten over SSL-certificaten lees dan ons SSl-certificaten artikel.
SSL-certificaat voor uw website! Neem dan contact met ons op!

Internet nieuws
Previous reading
Nieuw WordPress onderhouds-abonnement!
Next reading
SSL/HTTPS maakt uw website veiliger